Seronok jaga kesihatan secara semulajadi… Jom

???????????????????????

Rupanya surah Dhuha ini sangat indah maknanya… walaupun baca masa solat dhuha sekadar tahu tafsir tapi tak tahu maksud tersirat.

SEJARAH

Surah ini diturunkan ketika nabi bersedih apabila tidak mendapat wahyu selama 6 bulan jadi baginda rasa Allah tak mau cakap dengannya lagi, dah tak pedulikan dia.

Pernah tak rasa macam tu? Bila kita solat ke, beribadah ke, berdoa ke tapi macam Allah tak respond, tak rasa seronok. Pastu dok pikir Allah tak sayang aku dah, Allah tak tengok aku pun.. macam2 la..
Lalu Allah jawab kepada baginda Rasulullah dalam surah ini

UNTUK MOTIVASI

1. Demi wakti dhuha
Ketika ini matahari naik sepenggalah. Matahari yang bersinar, langit gemilang, burung berkicau, udara pun nyaman
Bangunlah, tengoklah waktu dhuha ini.

2. Dan demi malam yang sunyi
Malam ialah waktu kita rehat, sebab tuhla sunyi. Orang stress ni dia tak kira dah, siang malam tah ke mana dah. Dan orang yang selalu stay up malam2 pon akan stress, jadi berehatlah pada waktu malam

3. Tuhanmu tidak meninggalkan mu dan tidak membencimu
Lepas tadi dah bangun tengok waktu dhuha yang indah, mesti dah rasa lega sikit. Ditambah dengan ayat ini, Allah tak benci

4. Dan sungguh, yang kemudian itu lebih baik daripada permulaan
Kemudian Allah berjanji.Nasib kita nanti akan lebih baik daripada sekarang, di akhirat adalah lebih baik

5. Dan sungguh, kelak tuhanmu pasti memberi kurnia kepadamu sehingga engkau berasa puas
Tak lama lagi, Allah akan bagi kepada kita nikmatNya, kurniaNya yang sebanyak-banyaknya sampai kita rasa puas dengan apa yang kita. Tak lama lagi, di dunia dan lebih2 lagi di akhirat

SEBAB UNTUK PERCAYA
Kemudian Allah beri sebab kenapa kita kena percaya apa yang Dia cakap di atas

6. Bukankah Dia mendapati kamu yatim, lalu Dia melindungimu?
Mungkin ada antara kita ada mak ayah, tapi masa kecik2 dulu ketika takda orang jaga kita, Allah lindung kita. Ketika kita menangis tapi mak ayah tak dera kita pun. Bukankah itu perlindungan Allah

7. Dan ketika Dia mendapati kamu bingung, lalu Dia beri petunjuk
Dalam kehidupan kita seharian yang banyak pilihan, Allah bagi petunjuk untuk hidup, Allah bagi ilham. Walau susah, walau senang tapi kita ada cari hidup masing-masing

8. Dan Dia mendapatimu serba kekurangan, lalu Dia beri kecukupan
Macam-macam Allah dah beri kepada kita kan untuk mencukupkan kita dalam kehidupan. Lu pk la sendiri

ANTIDOT STRESS

9. Kepada anak yatim janganlah berlaku sewenang-wenangnya

10. Dan terhadap orang yang meminta, janganlah engkau mengherdik

Tengoklah orang di bawah kita. Anak yatim dan peminta sedekah. Anak yatim tiada ibu bapa untuk menjadi mereka dan orang miskin tiada makanan, tempat tinggal dan sebagainya. Kalau kita rasa susah dan stress, ada lagi orang yang susah daripada kita sepatutnya mereka lagi stress

11. Dan terhadap nikmat tuhanmu, hendaklah bersyukur
Apabila kita bersyukur dengan nikmat Allah bagi, hilanglah stress kita. Walaupun mungkin kita rasa Allah tak pedulikan kita, tapi kita masih boleh bernafas ada lagi oksigen Dia bagi, ada lagi tangan kaki kita dan macam-macam lagi.

Seronokkan? Tiada lagi tekanan. Syiokkan? Allah adalah apa yang kita sangka. Kalau kita percaya Dia sayangkan kita, Dia akan masukkan kita ke dalam syurga, insyaAllah Dia takkan khianati kepercayaan kita.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: