Seronok jaga kesihatan secara semulajadi… Jom

1. Tengok di ‘per 100g’ column (biasanya guna column ini untuk compare dengan makanan2 lain)

2. LEMAK : Cari produk dengan lemak kurang 5g per 100g. Kalau boleh cari yang paling rendah lemak tepu

3. GULA : Cari produk yang kurang 10g per 100g kandungan gula. Jika produk mengandungi buah-buahan, 20g per 100g ialah ok.

4. FIBRE : Jika produk mengandungi 3-6g per 100g fibre, bermaksud produk ini mengandungi kandungan fibre yang tinggi. Pilih produk yang mengandungi kandungan fibre paling tinggi.

5. GARAM : Cuba cari produk dengan ‘low salt’ atau ‘reduced salt’. Cari produk dengan garam kurang daripada 300mg per 100 g. Maksud low salt ialah kurang 120mg sodium per 100g.

NUTRITION CLAIMS – maksud tersirat

1. Reduced fat : Sekurang2 nya 25% lemak dikurangkan daripada produk sebenar, tapi kandungan lemak dalam produk itu mungkin masih tinggi

2. Cholesterol free : Biasanya dilabel pada produk berasakan tumbuhan. Hanya binatang menghasilkan kolesterol sedangkan tumbuhan menghasilkan phytosterol. Jadi, minyak jagung, minyak bunga matahari dll juga mengandungi lemak.

3. No added sugar – Tidak bermaksud makanan itu tiada gula, cuma tiada gula bertapis,mungkin ada gula asli daripada buah-buahan

4. Source of fibre : lebih 1g fibre per 100g

5. High fibre : Sekurang-kurangnya mengandungi 3g fibre

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: