Seronok jaga kesihatan secara semulajadi… Jom

Demi Dhuha

Aku manusia lemah, aku mudah lupa. Satu masa dulu, aku pernah rasakan keindahan, betapa hebat kuasa solat sunat di waktu dhuha. Aku dulu pelajar yang bodoh takdela pandai sangat, tapi kerana waktu itu aku berkenalan dengan solat ketika naiknya mahatari sepenggalah dan berakhir ketika tergelincir matahari.

Ketika itu aku tidak takut, walau apa saja yang kubuat, aku yakin Allah ada bersama, aku yakin Allah tidak mengecewa. Dan benarlah, demi waktu dhuha, akulah pelajar yang disegani ketika itu di sekolahku. Manakan orang tidak kagum, pelajar yang dipandang sebelah mata mengharumkan nama sekolahnya.

Setelah masuk universiti, waktu kuliah tak menentu, kadang2 terlepas dhuhaku lantaran di kuliah. Kadang2 aku sendiri beralasan badanku penat. Di alam pekerjaaan, menjadi2 pula. Tidak kukena waktu dhuha sudah, biarpun ketika tiada kerja. Maklumlah sebagai seorang doktor, risau jika tiba2 pesakit memerlukanku.

Namun, dalam hatiku ada ketakutan. Seakan tidak yakin dengan setiap yang kulalukan. Demi waktu dhuha, inilah keyakinan yang telah lama kutinggalkan. Azamku untuk kembali, mungkin tidaklah sehebat aku di zaman remajaku, namun aku berusaha
. Moga bila tiba waktu, masaku adalah untukmu dhuha.

Leave a Reply

Tag Cloud

